«Мистецька спадщина»

Георгій Попов. Образи святителів у вівтарних розписах

церкви Прпп. Антонія і Феодосія Печерських (Трапезної). Продовження

(до 970-ліття першої літописної згадки про Києво-Печерську лавру)

Дорогі друзі! Сьогодні у рубриці «Мистецька спадщина» ми продовжуємо знайомити вас із розписами церкви Прпп. Антонія і Феодосія Печерських (Трапезної).

До фігур святителів Г. І. Попова Трапезної палати значною мірою застосовне поняття «монументальність». Не останню роль у формуванні враження монументальності відіграє вдумливість і авторський лаконізм, що відсилає думку та почуття до національної спадщини минулого.

Головна особливість, яку Г. І. Попов почерпнув у знаменитого В. М. Васнєцова, автора декорації Володимирського собору (зокрема, з композиції «Святителі») – портретний підхід у зображенні обличь. Добре відомо, що деяким своїм персонажам В. М. Васнєцов надавав риси виразної портретності. (Так, наприклад, обличчя князя Володимира у композиції «Хрещення» ідентичне зовнішності філософа Володимира Соловйова).

У Георгія Попова риси портретності властиві усім його шести персонажам, але у по-різному. Якщо в обличчях Миколая Угодника, Василія Великого і Іоанна Златоуста прочитується відбиток візуального «споріднення» з аналогічними персонажами васнєцовської композиції, то портретної індивідуальності в обличчях Іакова брата Божого і Григорія Богослова Попов досяг самостійно, без будь-яких запозичень. Цікаво, що слов’янський типаж і специфічна зовнішність Григорія Богослова викликають наполегливі асоціації із зовнішністю російського письменника Федора Достоєвського.

Риси обличчя шостого святителя, зображеного Г. І. Поповим на стінах вівтаря – папи римського Григорія Двоєслова, більш типові для ранішніх композицій художника: подібний «усереднений» вигляд мають деякі апостоли в євангельських сценах Трапезної, а також персонаж композиції «Богоматір вручає ікону Успіння братам-грекам у Влахерні» (композицію виконав Попов наприкінці ХІХ ст. для Успенського собору).

Підготувала Пітатєлева О. В., с.н.с.
науково-дослідного відділу вивчення мистецької спадщини

 

Підписи до ілюстрацій
Іл. 1. Попов Г. І. Святитель Григорій Богослов. Розписи церкви Прпп. Антонія і Феодосія Печерських. Початок ХХ ст.
Іл. 2. Попов Г. І. Святителі Василій Великий та папа Римський Григорій Двоєслов. Розписи церкви Прпп. Антонія і Феодосія Печерських. Початок ХХ ст.

YouTube icon
Facebook icon
Twitter icon