«Духовна культура»

Хрещення князя Володимира Святославича: нові дослідження (продовження)

Дорогі друзі! Сьогодні у рубриці «Духовна культура» ми продовжуємо знайомити вас із новими концепціями щодо проблеми хрещення Русі князем Володимиром.

У попередній публікації ми звернули увагу читача на те, що візантійські джерела подають точний рік хрещення князя Володимира в Херсонесі – це 989 рік. Ці джерела вказують період 989 року, коли відбулася ця визначна подія – після 7 квітня. В який же саме день прийняв хрещення Володимир?

Відома дослідниця Софії Київської Надія Нікітенко запропонувала вельми цікаву гіпотезу. Цілком можливо, що князь Володимир і його дружина охрестилися в ніч з 11 на 12 травня 989 р., які припали на суботу й неділю, оскільки літургійний день починається з вечора. Річ у тім, що 12 травня, як особливий день в історії Русі, введено у програму декорації Софійського собору в Києві. Так, у нижньому регістрі мозаїки головного вівтаря, де розміщено Святительський чин, серед Отців Церкви першими праворуч зображено Єпіфанія Кіпрського і Папу Римського Климента, тобто з них починається ряд святителів. Їхні фігури, на відміну від інших святителів, доволі незвичні у цьому ряду. Появу тут фігури Климента вчені пов’язали з відомою подією – придбанням його мощей Володимиром Святославичем у Херсонесі і покладенням їх у Десятинній церкві. Зображення Єпіфанія обумовлено тим, що його пам’ять відзначають 12 травня: тоді, коли відбулося освячення Десятинної церкви. Тож уведення до Святительского чину фігур Климента й Єпіфанія, а також сусідство цих святителів пов’язано із прославленням головних діянь Володимира щодо християнізації Русі – створенням Десятинної церкви і встановленням культу Климента Римського, що набув у Русі національного значення.

Про свято 12 травня згадано вже в Обіході ХІІІ ст. Ця дата фіксує важливу віху в історії Русі, оскільки до неї приурочили освячення двох головних храмів-меморіалів хрещення Русі – Десятинної церкви і Софії Київської. Перший храм освятили 11 чи 12 травня, другий – 11 травня та 4 листопада. Якщо 12 травня зазначено як день освячення Десятинної церкви в місяцеслові Обіходу ХІІІ ст., то 11 травня – у пергаменному Пролозі ХІІІ–ХІV ст. Однак таке різночитання дат 11 і 12 травня є цілком зрозумілим з огляду на літургійну традицію Церкви, згідно з якою свято починається у свій переддень на Великій вечірні. Крім того, обидві дати вписано в контекст Володимирового хрещення, яке відбулося в ніч з 11 на 12 травня.

Отже, згідно з джерелами можна встановити точну дату хрещення Володимира в Херсонесі – це 12 травня 989 року. Тож 2022 року 12 травня, а за новим стилем 25 травня, ми маємо святкувати 1033 річницю знаменної події, що змінила всю історію Давньої Русі-України, увівши нашу державу до християнської Ойкумени.

Підготувала Мар’яна Нікітенко к.і.н., провідний науковий співробітник 
науково-дослідного відділу вивчення мистецької спадщини.

 

Ілюстрації
Іл. 1. Св. Єпіфаній Кіпрський. Мозаїка головного вівтаря Софії Київської «Святительський чин», ліва половина. Деталь. Перша чверть ХІ ст.
Іл. 2. Св. Климент Римський. Мозаїка головного вівтаря Софії Київської «Святительський чин», ліва половина. Деталь. Перша чверть ХІ ст.

YouTube icon
Facebook icon
Twitter icon