Образи архангелів у куполі церкви Прпп. Антонія і Феодосія Печерських Національного заповідника «Києво-Печерська лавра»

Дорогі друзі!

Сьогодні у рубриці «Мистецька спадщина» ми продовжуємо ознайомлювати вас із розписом церкви Прпп. Антонія і Феодосія Печерських (Трапезної церкви) Києво-Печерської лаври.

На початку ХХ ст. трактування образів архангелів у купольній композиції Трапезної церкви було обумовлено роботою двох творців. Іконографія й атрибутика стали інтелектуальним внеском В. Д. Фартусова. Саме цьому спеціалісту, до призначення на це місце О. В. Щусєва, Духовний собор передбачав доручити авторство декоративного проєкту Трапезної.

Проте талановите художнє втілення іконографічної схеми є незаперечною заслугою І. С. Їжакевича. У композиції в руках кожного архангела представлено власний атрибут. Так, Гавриїла зображено з круглим кам’яним дзеркалом з онікса та з ліхтарем, що світить. Рафаїл, святий архангел, лікар недуг людських, тримає у лівій руці алавастр з ліками (літургійна посудина без ручки круглої форми з видовженим горлечком для зберігання мира), а в правій – стручець (обстрижене пташине перо для помазання ран, те саме, що мирувальник). Каганець з палаючим полум’ям зображено в лівій руці архангела Уриїла. Гілки чарівних свіжих троянд вкладено художником в руки архангела Варахіїла. Емоційна жвавість, що вносить автор у трактування елемента атрибутики цього архангела – квітучих гілок, наповнює букет новим ідейно-художнім змістом. Троянди Варахіїла І. С. Їжакевич делікатно «озвучує» у тональності естетики ар нуво. Цікаво, що тут наявний не компроміс між релігійним і творчим завданням, а їхнє взаємне збагачення та злиття.

Архангельські крила формують у куполі рівний світлий фон, на якому художник ретельно прописує необхідні за каноном атрибути – наприклад, рипідиа Михаїла (літургійне віяло у вигляді металевого або дерев’яного круга, ромба або зірки на довгім руків’ї), бич і корону Єгудиїла, меч у правій руці Уриїла.

Без будь-яких специфічних атрибутів у композиції зображено архангела Салафиїла. У «Руководстве к написанию икон» В. Д. Фартусов говорить про Салафаїла: «Архангел-молитвенник… всегда пишется с лицом и очами, склоненными вниз, и руками, сложенными крестом на груди». Саме так і написав цей персонаж І. С. Їжакевич в куполі Трапезної.

Якщо порівняти купольних архангелів І. С. Їжакевича з ангелами у творах сучасних йому художників, то можна побачити таке: гожі лики стінописних ангелів В. М. Васнецова видаються більш мужніми ніж у І. С. Їжакевича. Більше подібності спостерігаємо у архангелів з ангелами М. Н. Нестерова (йдеться про трактування яскравих маленьких губ на блідих обличчях). Лінії сполучення архангельських образів лаврського митця можна виявити також у творах пізніх англійських прерафаелітів – Страдвіка і Берн Джонса.

 

Пітатєлева О. В., с.н.с.,

науково-дослідний відділ вивчення мистецької спадщини

 

Підписи до ілюстрацій

 

Іл. 1. І. С. Їжакевич. Архангел Гавриїл. Розписи купола церкви Прпп. Антонія і Феодосія Печерських (Трапезної церкви) Києво-Печерської лаври

Іл. 2. І. С. Їжакевич. Архангел Варахіїл. Розписи купола церкви Прпп. Антонія і Феодосія Печерських (Трапезної церкви) Києво-Печерської лаври

YouTube icon
Facebook icon
Twitter icon