Пропонуємо до вашої уваги черговий випуск фотопроєкту “На згадку про Києво-Печерську лавру”

Сьогоднішню фоторозповідь присвячено оздобленню фасадів Успенського собору, здійсненому наприкінці весни – влітку 2000 р.

Зазначимо, що виконанню цих робіт передувало ретельне вивчення джерел як писемних, так і зображальних. Концепція відтворення собору передбачала, що його внутрішнє й зовнішнє оздоблення мало відповідати тим формам, в яких він був опоряджений у першій половині XVIII ст. – після лаврської пожежі 1718 р.

Навесні 2000 р. навколо тільки-но відбудованого собору було влаштовано риштування й почалося оздоблення його фасадів. Перший етап – тинькування фасадів – розпочався у травні, за найбільш сприятливих для цього погодних умов. Тиньк для фасадів собору обрали декоративний, не призначений під фарбування – білого кольору з теплим (кремовим) відтінком. Спершу тиньк було випробувано у виробничих умовах. Виконавців робіт зобов’язали дотримуватись досить жорстких технічних вимог. Зокрема, поверхня тиньку мала бути щільною, вигладженою до шовковистого блиску, щоб запобігати її забрудненню та без будь-яких ускладнень піддавати її періодичному очищенню та ремонту. Сам же тиньк мав бути міцним і довговічним.

Карнизи на фасадах собору викладали з керамічної цегли. Керамічні ж розетки виготовляли за взірцями оригінальних, фрагменти яких було віднайдено під час археологічних досліджень. На гіпсову ліпнину нанесли позолоту, попередньо її поверхню відшліфували та покрили сумішшю оліфи зі скипидаром, а потім – свинцевим кроном та шаром лаку.

В кінці червня 2000 р. розпочалося оздоблення фасадів собору живописом, яке було завершено у серпні. У барабанах закріпили ікони, написані на металевих листах, а на фасадах – на азбоцементних листах (т.зв. «шифер») силікатними фарбами фірми «KЕIM». Центральний барабан прикрасили 32 ікони, чотири ж фасади – 107 ікон (західний – 34, північний – 32, південний – 12, східний – 29). Загальна площа всього зовнішнього живопису собору склала майже 227 квадратних метри.

Наступний випуск фотопроєкту “На згадку про Києво-Печерську лавру” ми присвятимо оздобленню інтер’єрів відтвореного Успенського собору 2000 року.

 

Підписи до ілюстрацій
0. Головний вхід до Великої Печерської церкви – Успенського собору. Кінець ХІХ ст. Фото з колекції НЗ “Києво-Печерська лавра” (КПЛ-Н-5075)
01-02. Успенський собор в риштуваннях
03. Відтворення ліпнини на одному з фронтонів
04. Монтаж керамічної розетки на фасаді храму
05. Керамічна розетка із зображенням херувима
06. Позолотні роботи на ліпнині
07. Реставратори готуються до підйому ікони із зображенням прп. Антонія Печерського
08. У процесі підйому
09. Підйом ікони прп. Феодосія Печерського
10. Підняли ще один образ. Невдовзі його розмістять на фасаді
11 Композиція із зображенням п’яти архангелів чекає своєї черги
12. Композиція «Перенесення мощей прп. Феодосія Печерського»
13. Композиція «Явлення майстрам образу Великої Печерської церкви»
14-16. Реставратори працюють над зображенням євангеліста Іоанна (на північно-західному куті фронтону Іоанно-Богословського приділу)
17. Зображення євангеліста Матвія (на південно-західному куті фронтону Іоанно-Богословського приділу)

YouTube icon
Facebook icon
Twitter icon