У Лаврі відкрилась виставка Богородичних ікон на ящиках з-під набоїв
У Великій лаврській дзвіниці Києво-Печерської лаври за ініціативи Міністерства культури та інформаційної політики України до Дня Матері відкрилась виставка Богородичних ікон на ящиках з-під набоїв.
Проєкт київських художників Соні Атлантової та Олександра Клименка, присвячений мистецьким медитаціям на тему російсько-української війни. Його головна ідея – перетворення смерті, символом якої є ящик від озброєнь, на життя, яке в українській духовній традиції уособлює ікона.
У своїй промові т.в.о. міністра культури та інформаційної політики України Ростислав Карандєєв відзначив важливість та своєчасність такої ініціативи:
«Українська культура багатогранна. Іконопис є однією з вкрай важливих традицій. Ми можемо спостерігати розвиток традиції іконопису протягом багатьох років і навіть тисячоліть. Свідченням цьому є збережені роботи у наших об’єктах культурної спадщини. Але ця практика знаходить відгук і у наших сучасників. Для цього важливо бути ще й духовною людиною. Адже митець відтворює образ через себе. Сьогодні, під час війни, художники-образотворці не можуть обійти цей аспект», – Ростислав Карандєєв.
Генеральний директор національного заповідника «Києво-Печерська лавра» Максим Остапенко вказав на певний символізм вибору локації:
«Життя переможе смерть - ключова ідея цієї виставки, яка буквально демонструє незламну силу і дух нашого народу. У битві за життя, за культуру, за національну ідею. І тому дуже символічно, що ця виставка відбувається у національній святині, яка нарешті відкривається для української культури і плекає українську ідентичність», - наголосив Максим Остапенко
Ящики, що на них написані ікони, привезені з зони бойових дій. Тому ці образи є мовчазними, але промовистими свідками усіх трагічних подій, що нині переживає Україна. Вони уособлюють біль і горе матерів, що переживають втрату дітей, розпач та відчай матерів, що вимушені тікати від війни, рятуючи дитячі життя. Разом з тим ці образи закарбовують нашу віру у перемогу.
«Цей цикл робіт – візуалізація нашого мирного плану. Це не тільки про території та справедливість, а й про перетворення зла на добро й смерті на життя», – розповів автор проєкту Олександр Клименко.
Символічно, що Києво-Печерська лавра - уділ Пресвятої Богородиці - Матері Ісуса Христа, яка вважається безпосередньою управителькою і покровителькою монастиря. Лавра є Успенською, тож символізує любов синів і дочок до своїх матерів та виконання Божої Заповіді щодо шанування батьків.
Окрім мистецької складової проєкт має ще й благодійну. Кошти від продажу ікон йдуть на підтримку різних волонтерських ініціатив, пов’язаних передусім з військовою медициною. Таким чином перетворення смерті на життя є не лише метафорою, а й реальною дією.