Відділ наукової реставрації та консервації у 2014 році
У відділі наукової реставрації та консервації працюють 9 наукових співробітників та 13 художників-реставраторів. Серед них 17 атестованих художників-реставраторів: 4 – вищої категорії, 6 – першої, 6 – другої та 1 – третьої категорії.
Комісією з атестації художників-реставраторів України при Міністерстві культури України у 2014 р. були підтверджені вже наявні і присуджені вищі кваліфікаційні категорії 16 художникам-реставраторам відділу.
Робота відділу наукової реставрації та консервації проводиться за такими напрямами:
1. Консерваційно-реставраційна робота (яка включає й техніко-технологічну).
2. Охорона пам’яток архітектури.
3. Науково-фондова та експозиційна робота.
4. Науково-дослідна робота.
5. Науково-просвітницька діяльність.
Протягом 2014 р. відділ здійснював такі види консерваційних та реставраційних робіт:
1. Реставрація станкового олійного та темперного живопису.
2. Реставрація чорного, кольорових та коштовних металів.
3. Реставрація історичних, археологічних та коштовних тканин.
4. Реставрація книг і творів на паперовій основі (гравюри, плани).
5. Реставрація поліхромної скульптури.
6. Реставрація археологічного блоку з фресковим розписом.
Всього протягом 2014 р. проведено консерваційно-реставраційні роботи на 391 предметі, з них:
- археологічний блок з фресковим розписом – 1;
- гравюри – 11;
- дерев’яне різьблення – 6;
- живопис та живописні вставки на тканинах – 56;
- кліше – 13;
- книги – 3;
- метал – 268;
- металеві фрагменти тканин – 1;
- скляні фрагменти – 7;
- портрети – 4;
- плани – 7;
- скульптура – 4;
- тканини – 6;
- археологічні тканини – 4.
Найбільш складною і надзвичайно відповідальною роботою стала реставрація іконостасу Церкви Різдва Христового з Дальніх печер Києво-Печерської лаври. У цьому проекті брали участь майже всі фахівці Відділу, які реставрують твори образотворчого мистецтва та метал (13 осіб).
На кінець року в процесі реставрації знаходилися ще 70 пам’яток.
Протягом року оформлено 48 реставраційних паспортів та вкладників до них.
Робота з охорони пам’яток архітектури полягала у регулярному обстеженні стану монументальногоживопису у церквах Троїцькій надбрамній, Всіх Святих, Трапезній, Спаса на Берестові та Трапезній палаті.
Здійснювався нагляд за проведенням консерваційно-реставраційних робіт монументального живопису Трапезної церкви і палати та нагляд за проведенням реставрації ікон з барабанів церкви Спаса на Берестові.
Проведено реставраційні огляди понад 500 пам’яток фондової колекції протягом року (оформлено відповідними актами).
Співробітники відділу взяли участь у підготовці виставки «Відроджені скарби Києво-Печерської лаври (з фондової колекції Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника)».
Здійснено пілотне наповнення та впровадження в експлуатацію інформаційно-аналітичної електронної бази даних по реставрації та консервації музейних предметів фондової збірки Заповідника.
Співробітники відділу виконали науково-дослідні теми:
- Назар В. В. «Археологічні тканини з колекції Заповідника (за матеріалами археологічних досліджень Успенського собору Києво-Печерської лаври 60–80 рр. ХХ ст.). Поховання архімандрита Києво-Печерської лаври Єлисея Плетенецького († 1624). Дослідження та реставрація текстилю»;
- Беліловська А. В. «Реставрація як фактор збереження пам’яток на прикладі Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника»;
- Степанова М. О. «Структура та принципи музейної реставрації»;
- Онопрієнко Н. О. «Дослідження срібних іконних окладів ХVІІІ ст. з фонду живопису Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника»;
- Марченко Г. А. «Живопис на металевих основах в пам’ятках Києво-Печерської лаври. Дослідження ікон Трапезної церкви»;
- Курлов В. В. «Атрибуція срібних дарохранильниць української школи золотарства із колекції Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника».
У 2014 р. співробітники відділу наукової реставрації та консервації взяли участь у 5 конференціях з 11 доповідями, опублікували 14 наукових студій. 5 фахівців підвищували кваліфікацію шляхом стажування у провідних реставраційних закладах в Україні та за її межами.