«Мистецька спадщина»

Гаптована нашивка «Різдво Христове» другої половини XVII ст. з колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра»

Дорогі друзі! Сьогодні у рубриці «Мистецька спадщина» пропонуємо до вашої уваги гаптовану нашивку на фелон священника із зображенням Різдва Христового (КПЛ-Т-431, d ‒ 27 см).

Тема Різдва Христового є однією з улюблених в українському сакральному мистецтві, особливо ікономалярстві. Відома вона й у творах золотної вишивки ‒ гаптуванні. Зображення сцени народження Сина Божого розміщено в центрі нашивки на ризу, що має форму багатопроменевої сяючої зірки. Композиція твору дуже лаконічна і містить лише ключові моменти усталеної іконографії. Обабіч ясел з сіном, в яких спочиває Немовля, зображено Діву Марію на невеличкому стільці та праведного Йосипа з молитовно складеними руками. З відкритого неба у горішній частині композиції на Святу Родину спадає промінь Віфлеємської зірки. Під яслами лежать віл та осел, чиї фігури є образною метафорою пророцтва Ісаї «Віл знає господаря свого, а віслюк ‒ ясла пана свого. Ізраїль нічого не знає, народ мій не розуміє» (Іс. 1, 3).

Характерною особливістю гаптованої композиції є зображення в руках Ісуса знарядь його Страстей. Підкреслення зв’язку між втіленням Сина Божого і його прийдешньою хресною смертю притаманне текстам різдвяного богослужіння, проповідницьким творам. У візантійських коментарях на літургію це подвійне символічне значення надано окремими частинам храму (апсида ‒ печера Різдва і труна) і предметам (покрови для священних посудин ‒ пелени новонародженого Спасителя і його саван). У гаптуванні нашивки на ризу літургійний контекст євангельської події також підкреслено круглою формою ясел, наближеною до дискоса (посудини для Святих Дарів) і зображенням підлоги-шахівниці, як натяку на сакральний простір, де приносять євхаристичну жертву.

Мініатюрне гаптування нашивки виконано з дивовижною майстерністю. Складки одягу і написи винизані дрібними перлами, зображення сіна і тварин шиті кольоровими шовками. Лики персонажів первісно були вишитими, а згодом, під час поновлення виробу, записані олійними фарбами. У 2016 р. реставрацію пам’ятки було проведено у відділі наукової реставрації і консервації Заповідника реставратором тканин вищої категорії Володимиром Назаром.

Підготувала А. Варивода

 

Підписи до ілюстрацій:
Іл. 1. Гаптована нашивка на фелон священника «Різдво Христове». Друга половина XVII ст. (КПЛ-Т-431)
Іл. 2. «Різдво Христове». Фрагмент

YouTube icon
Facebook icon