Відродженню Успенського собору – 20 років

Відродженню Успенського собору – 20 років

Шановні друзі! Продовжуємо ознайомлювати вас із матеріалами, що стосуються історії Успенського собору Києво-Печерської лаври. До вашої уваги – портретна галерея цієї культурної пам’ятки.

Головний храм Києво-Печерської лаври був своєрідним музеєм, де зберігалися історичні реліквії та церковні старожитності. Він мав чималу портретну галерею, що складалася з величезних полотен у рамах заввишки понад два метри та завширшки до півтора метра. П. Г. Лебединцев у своєму описі Києво-Печерської лаври 1886 року писав про 28 портретів з Успенського собору, що на той час містилися в ризниці: «Особую драгоценность Киево-Печерской лавры и принадлежность скарбницы ее великой церкви могли бы составлять портреты ее деятелей и благотворителей; по ним можно было бы всякому посетителю всегда видеть в лицах историю этого священного общественного учреждения». Збірка портретів Успенського собору була одним з проявів культурного феномена Києво-Печерської лаври як величезної церковної організації з власним духовним і культурним життям, поглядом на історію і власним патріотизмом.

На хорах Великої лаврської церкви первісно розміщувалися портрети печерських архімандритів, що очолювали Києво-Печерську лавру в XVI–XVIII ст. Розпочинав цей ряд Мелетій Хребтович і завершував Зосима Валкевич, останній вільно обраний лаврський архімандрит. Після пожежі 1718 року, що знищила усе художнє оздоблення собору, портретну галерею відновили і надалі поповнювали новими зображеннями.

У приділах Успенського собору було встановлено портретні зображення деяких ктиторів, які своїми внесками висловлювали любов і пошану до обителі Печерської. Такої честі удостоєно переяславських єпископів Арсенія Берла і Кирила Шумлянського, святителя Павла Конюскевича, митрополита Тобольського. Портрети славнозвісного отамана війська Донського Данили Єфремова і князя–інока Дмитра Долгорукова, які тепер є окрасою експозиції Національного художнього музею України, теж походять з Успенського собору.

Портрети прибрали з інтер’єру Великої лаврської церкви в 1835 р., через три роки після наказу Св. Синоду про заборону мати в церквах портрети і будь-які інші зображення, окрім святих ікон. Полотна в рамах, що на той час були розміщені на хорах собору, перенесли до лаврської ризниці. Наприкінці ХІХ ст. портрети передали до митрополичих покоїв, деякі для експонування в лаврську бібліотеку, інші були відправлені на зберігання в іконописну школу.

Більшість полотен із портретної галереї Успенського собору тепер зберігаються у фондовій колекції Заповідника, їх реставрують, досліджують і періодично експонують на виставках.

 

Ілюстрації

Іл. 1. Портрет архімандрита Мелетія Хрептовича (1571–1572); (1576 – 1593)

Іл. 2. Портрет архімандрита Никифора Тура (1593–1599)

Іл. 3. Портрет переяславського єпископа Арсенія Берла

Іл. 4. Портрет донського отамана Данили Єфремов

Іл. 5. Портрет князя-інока Дмитрія Долгорукова

YouTube icon
Facebook icon