Срібні пластини оправи головного престолу Успенського собору Києво-Печерської лаври

Дорогі друзі! Сьогодні у рубриці «Мистецька спадщина» ми пропонуємо до вашої уваги два золотарських твори колекції Заповідника – чудові приклади українського ювелірного мистецтва XVIII ст. – срібні пластини оправи головного престолу Успенського собору Києво-Печерської лаври (КПЛ-М-10796, КПЛ-М-1147).

Великий святий престол Успенського собору мав доволі значні параметри: майже 2 м у довжину, 1.74 м у ширину і 1 м заввишки. На відміну від значно стриманішого оздоблення інших престолів собору, всі поверхні головного було суцільно вкрито численними золоченими срібними пластинами з карбованими зображеннями. Загальна вага оправи становила 112, 3 кг срібла.

Виготовлення коштовної ризи для головного престолу Успенського собору Духовний собор доручив відомому майстру срібних справ, «києвоподільскому міщанину» Михайлу Юревичу. Ескізи для оправи було створено лаврськими художниками. Роботи з прикрашання престолу срібною оправою було розпочато у 1751 р. й завершено у 1755 р.

На превеликий жаль, сучасний стан цього дивовижного твору золотарського мистецтва доби бароко не дозволяє скласти повне уявлення про первісну красу головного престолу Великої лаврської церкви. Як і багато інших чудових творів сакрального мистецтва, що були у храмі на момент його вибуху в 1941 р., срібна оправа головного престолу собору постраждала.

Прикраси кожної стіни престолу складалися з декількох частин. На східній було чотири пластини, дві з яких – на стулках дверцят, що закривали нішу в кам’яній стіні престолу. На правій стулці містилася пластина з композицією «Жертвоприношення Ноя», на лівій – «Жертвоприношення Авраама». Зазначимо, що ці сюжети трапляються у творах сакрального золотарства рідко, особливо композиція «Жертвоприношення Ноя після виходу з ковчегу». За художнім характером карбованих зображень іконографічним джерелом для них, очевидно, стали гравюри Біблії Піскатора (1650).

Вражає майстерність виконавця, якому вдалося, максимально використовуючи пластичні властивості металу, передати у сріблі виразність живописного твору.

 

Сергій О.С., старший науковий співробітник

науково-дослідного відділу вивчення мистецької спадщини

 

 

Підписи до ілюстрацій

  1. Головний престол Успенського собору. Східний бік. Світлина 1920-х років.
  2. «Жертвоприношення Авраама після виходу з ковчегу». Фрагмент оправи головного престолу Успенського собору Києво-Печерської лаври. Колекція НЗКПЛ. КПЛ-М-10796
  3. «Жертвоприношення Авраама». Гравюра Біблії Піскатора. 1650 р.
  4. «Жертвоприношення Ноя». Фрагмент оправи головного престолу Успенського собору Києво-Печерської лаври. Колекція НЗКПЛ. КПЛ-М-1147.
  5. «Жертвоприношення Ноя». Гравюра Біблії Піскатора. 1650 р.
YouTube icon
Facebook icon
Twitter icon