Марко Гробокопач

Дорогі друзі! Сьогодні у рубриці «Мистецька спадщина» ми продовжуємо знайомити вас із розписами лаврської Трапезної палати. Пропонуємо до вашої уваги публікацію, присвячену образу славнозвісного прп. Марка Печерника (Гробокопача).

Незвично рельєфними є портретні риси Марка Гробокопача, якого зображено у Трапезній палаті. Цікаво, що головним чинником портретності є не стільки обличчя ченця, скільки його фігура. Поза, в якій його представлено, є простою і водночас красномовною. У мить відпочинку, тяжко спершись руками на держак лопати, Печерник задумливо дивиться перед собою. Живописець підмічає характерну сутулість втомленої спини, що для старого стало давно звичним. Спостереження над позою, вірогідно, І. С. Їжакевич робив із натури і зберіг в пам’яті: художнику, який виріс в селянському середовищі, постать Марка Гробокопача далася без будь-якого зусилля над уявою.

У композиції «Преподобний Марко Гробокопач» пейзаж, який було взято автором для фону, – один з найвиразніших із тих, що використано у портретній галереї Трапезної. Ритміка спадаючих напівкруглих ліній природного ландшафту для фігури святого стає ніби відлунням. Зображення ж білосніжного стовбура берізки, що рухливим струмочком перерізає глухий печерний отвір, відсилає думки глядача до символічних дефініцій.

Гармонія і міра – ось властивості, притаманні «пейзажу настрою», який став фоном для фігури печерського святого. Залишається порадіти тому, що поправки Духовного собору, запропоновані І. С. Їжакевичу на стадії ескізів – «изобразить кусок хлеба на уступе насыпи, посуду с водою и повесить крест, означающий меру питья его», в остаточному варіанті стінопису палати не знайшли відображення. Проте виправлення, які, реагуючи на зауваження Собору, І. С. Їжакевич був змушений зробити в ескізі, він використає пізніше, в графічній серії П. М. Плахова.

На листівці П. М. Плахова Марко Гробокопача зображено під низьким склепінням печери. Ліворуч від нього, на уступі стіни, художник-ілюстратор помістив той самий шматок хліба і кухоль з водою, від яких, працюючи у 1903 р. в лаврській Трапезній як художник-монументаліст, він рішуче відмовився.

 

Підготовлено Пітатєлевою О. В., с.н.с.

науково-дослідного відділу вивчення мистецької спадщини

 

Ілюстрації

Іл. 1. І. С. Їжакевич. Прп. Марко Гробокопач. Початок ХХ ст. Розписи Трапезної палати при церкві Прпп. Антонія і Феодосія Печерських

Іл. 2. І. С. Їжакевич. Листівка «Прп. Марко Гробокопач». 1903 р. Санкт-Петербург. Графічна серія П. М. Плахова

YouTube icon
Facebook icon
Twitter icon