Патерик Печерський 1661 року (до 360-ліття першого друкованого видання церковнослов’янською мовою)
Дорогі друзі! Цьогоріч відзначаємо такі річниці: 970-ліття першої літописної згадки про Києво-Печерську лавру, 360-ліття першого друкованого видання церковнослов’янською мовою Патерика Печерського і 95-ліття Національного заповідника «Києво-Печерська лавра». Публікації на сайті Заповідника в наступні кілька місяців і до кінця поточного року будуть висвітлювати ці знаменні дати.
Сьогодні у рубриці «Духовна культура» ми пропонуємо до вашої уваги публікацію, присвячену першому друкованому виданню Патерика Печерського церковнослов’янською мовою.
Визначну пам’ятку писемності княжої доби – Києво-Печерський патерик, в якому розповідається про заснування Києво-Печерського монастиря, про дива та подвиги лаврських подвижників, вперше було надруковано у ХVІІ ст. Задум видати Патерик Печерський, що поширювався як рукопис, належав київському митрополиту, архімандриту Києво-Печерської лаври святителю Петру Могилі. Прикметно, що у лаврській друкарні було видано книгу двома мовами: спочатку – польською, пізніше – церковнослов’янською. Для піднесення значення православної церкви у Речі Посполитій, складниками якої були українські землі, у лаврській друкарні у 1635 р. надрукували книгу «Патерикон» Сильвестра Косова з адаптованими оповіданнями з Патерика в перекладі на польську мову.
У липні 1661 року вийшло перше друковане видання Патерика церковнослов’янською мовою. Його було здійснено за архімандрита Інокентія Гізеля.
До кириличного видання Патерика, яке, за задумом Петра Могили, мало бути багато ілюстрованим, гравюри виконував знаний український майстер Ілля. Він ще на початку 1640-х рр. переїхав зі Львова до Києва на запрошення митрополита для виконання книговидавничих проєктів ієрарха.
Над оздобленням особливо важливої для лаври книги митець разом з помічниками працювали з 1653 до 1660 роки. Протягом цього тривалого часу було виконано близько 50 оригінальних ілюстрації в техніці деревориту (гравюрі на дереві). Вперше в образотворчому мистецтві в них представлено образи багатьох відомих діячів Київської Русі, зокрема – преподобних Нестора літописця, іконописця Алімпія, лікаря Агапіта та інших печерських подвижників. Виконані досвідченим майстром, ці книжкові гравюри якнайкраще доносять зміст та спрямованість оповідань Патерика.
Виняткове значення має складна гравійована композиція на форті (титульному аркуші) книги, в якій прославляється Києво-Печерській монастир, його засновники Антоній і Феодосій Печерські, лаврські святині – чудотворна ікона Успіня Богородиці та Успенській собор, який зображено після перебудов середини XVII ст.
Оригінальність задуму є притаманною гравюрі «Вінець Пресвятої Богородиці», що є своєрідним літописом Києво-Печерської лаври. На ній представлено Богородицю Оранту, Антонія і Феодосія як сонце й місяць, а також у численних зірках вписано імена ігуменів та архімандритів від заснування монастиря до часу виходу книги друком.
Видання Патерика 1661 р. мало великий попит й було передруковано майже без змін у 1678 р.
В «Історії української літератури» Михайло Грушевський зазначив, що саме: «…Патерик став тим вічно відновлюваним, поширюваним, а з початком нашого друкарства – неустанно передруковуваним твором старого нашого письменства, золотою книгою українського письменного люду, джерелом його літературної утіхи і морального поучення. Завдяки тому мав він такий глибокий вплив на етичний світогляд інтеліґентнішої частини старої української маси, як ні один інший твір. Може це виглядати на парадокс, коли скажемо, що Патерик і Кобзар – це були дві найпопулярніші українські книги».
Підготувала Ірина Шульц, заступник начальника
науково-дослідного відділу вивчення мистецької спадщини
Ілюстрації:
1.Форта книги «Патерик Печерський», друкарня КПЛ, 1661
2. Преподобний Феодосій Печерський. Ілюстрація до Патерика 1661 р.
3. Пришестя іконописців з Константинополя. Ілюстрація до Патерика 1661 р.
4. Освячення Успенського собору. Ілюстрація до Патерика 1661 р.
5. Преподобний Нестор Літописець. Ілюстрація до Патерика 1661 р.
6. Преподобний Алімпій Іконописець. Ілюстрація до Патерика 1661 р.
7. Преподобні Спиридон та Никодим Просфорники. Ілюстрація до Патерика 1661 р.
8. Чудо на Великдень. Ілюстрація до Патерика 1661 р.
9. Вінець Пресвятої Богородиці. Ілюстрація до Патерика 1661 р.