«Мистецька спадщина»

Настінна композиція Трапезної палати «Чудо в Емаусі»

(до 970-ліття першої літописної згадки про Києво-Печерську лавру)

Дорогі друзі! Сьогодні у рубриці «Мистецька спадщина» ми продовжуємо знайомити вас із розписами Трапезної палати при церкві Прпп. Антонія і Феодосія Печерських. Настінну композицію Трапезної палати «Чудо в Емаусі» створював Георгій Іванович Попов у 1903 р. Майстерність лаврського митця проявилася в ній із максимальною свободою.

Сюжет «Чудо в Емаусі» православне мистецтво практично не використовувало. Однак у західноєвропейському мистецтві до цього сюжету зверталися Карпаччо, Дюрер, Тиціан, Тинторетто, Веласкес, Рембрандт, Караваджо, Фюріх, Леврітт, Доре, Дені, Нольде.

У зрозумілій, урівноваженій картині Г. Попов використовує прийом, який згодом повторить у вівтарній композиції «Тайна вечеря»: один з учнів у момент впізнання воскреслого Христа мимоволі подається вперед, інший, навпаки, вражено відхиляється назад. Уперше у творчості Попова у цієї картині з’явився улюблений ним пізніше мотив глечика й вмивальної мідниці з рушником.

Різноманітні глядацькі асоціації виникають під час погляду на запону, функція якої в будинку Клеопи – затінювати обідній стіл, оберігаючи від палючих сонячних променів людей, які сидять за ним. Смугаста тканина запони має такий самий візерунок, що й плащ одного з апостолів, перекинутий через спинку стільця: тим самим завіса ніби вказує на хазяїна гостинного будинку. Вірогідно також, що зображуючи запону, що висить на мотузках, художник апелює до велума – тканини, що в іконах Візантії й Давньої Русі іноді об’єднує покрівлі будинків. Певну смислову асоціацію драпірування «Емауса» може викликати із запоною, укріпленою над Кувуклією під склепінням Єрусалимського храму. Такий полог зображено на картині М. Чернєцова середини ХІХ ст. «Каплиця в храмі Воскресіння Христового в Єрусалимі». Нарешті, тканина, що зібрана в складки та живописно звисає над головами сидячих, наполегливо викликає асоціації з драпіруванням, представленим на ескізі М. О. Врубеля «Неаполітанська ніч».

 

Підготовлено Пітатєлевою О. В., с.н.с.

науково-дослідний відділ вивчення мистецької спадщини

 

Підпис до ілюстрації

Г. І. Попов. «Чудо в Емаусі». Розписи Трапезної палати при церкві Прпп. Антонія і Феодосія Печерських. 1903 р.

YouTube icon
Facebook icon