Воздух «Зішестя до пекла» («Воскресіння Христове») першої третини XVIIІ ст. з колекції Національного заповідника «Києво-Печерська лавра»

Дорогі друзі! Сьогодні у рубриці «Мистецька спадщина» пропонуємо до вашої уваги воздух для накриття літургійних посудин з гаптованою композицією «Зішестя до пекла» («Воскресіння Христове») першої третини XVIIІ ст. (КПЛ-Т-1007, 60,0×69,0 см).

Зображення Воскресіння Христа у східнохристиянському мистецтві тісно пов’язано з богословською ідеєю визволення людей від пут смерті. Відповідна іконографія, що отримала назву «Зішестя до пекла», склалася у візантійському мистецтві в ХІ ст. Вона являла собою симетричну композицію, де в центрі зображували Христа у мандорлі (з грец. – слава), що символізувала світло, принесене у пекельну безодню. Саме пекло позначали символічним розломом землі. По обидва боки від Спасителя розміщували фігури старозавітних праведників у відкритих гробницях. Літературну основу цієї іконографії склав апокриф «Євангеліє від Никодима» (IІ ст.). У цьому творі від імені чудесно воскреслих синів Симеона-Богоприїмця йшлося про зішестя Спасителя до пекла відразу після Воскресіння. Там Він подолав смерть, ув’язнив диявола та вивів праотця Адама з пророками і праведниками у вишній світ.

Композицію «Зішестя до пекла» («Воскресіння Христове») в центрі оксамитового воздуха з колекції Заповідника представлено у традиційній, але дещо спрощеній іконографії. Спаситель стоїть на стулках зламаних воріт пекла. Правою рукою Він підводить з колін Адама, у лівій тримає хоругву. Серед праведників, які раніше померли і перебували у царстві темряви, можна бачити праматір Єву зі схрещеними на грудях руками, царів Соломона і Давида у коронах. Композицію вписано у велике коло з променями, тло якого суцільно зашите срібними нитками. В менших колах по кутах воздуха розміщено погрудні образи чотирьох святителів. Між ними вигаптовано двох херувимів, зірки і декоративні «намистини». Воздух вирізняє висока декоративність, що досягнута поєднанням блиску золотних і срібних ниток з глибоким темно-малиновим кольором оксамиту. Обличчя і руки всіх постатей виконано як живописні вставки.

 

Підготувала А. Г. Варивода, к.і.н.,

провідний н.с. науково-дослідного відділу вивчення мистецької спадщини

 

Підпис до ілюстрації:

1. Воздух «Зішестя до пекла» («Воскресіння Христове»). Перша третина XVIII ст.

YouTube icon
Facebook icon
Twitter icon