Преподобний Антоній Печерський як Новий Мойсей

Дорогі друзі! Сьогодні у рубриці «Духовна культура» ми продовжуємо знайомити Вас з новітніми концепціями щодо ранньої історії Печерського монастиря.

Першим засновником Києво-Печерської лаври вважають прп. Антонія Печерського – святого старця, котрий, отримавши чернечий постриг на Святій Горі Афон повернувся у Київ, де, живучи у печері, започаткував Києво-Печерський монастир. У Києво-Печерському патерику про прп. Антонія  сказано, що коли в його печері зібралися достатньо багато учнів, він поставив їм ігумена, а сам усамітнився в іншій печері, де провів 40 років.

Деякі вчені сприйняли число «40» як реальну кількість років загального перебування прп. Антонія (помер 1073 р.) у печерах Києво-Печерського монастиря: Варязьких, Дальніх та Ближніх. І справді, прп. Антоній Печерський не міг піти в печерний затвор аж на 40 років, оскільки брав участь у тогочасних подіях, пов’язаних з монастирем. Натомість, навряд чи тимчасове перебування старця у печерах, що чергувалося з його активною діяльністю, могли називати суцільним, або цілковитим затвором, про що говорить Патерик.

Останні дослідження Києво-Печерського патерика у герменевтичному ключі довели, що круглі числа, що введено до твору, мають не суто практичне, а символічне значення, тож далеко не завжди можуть слугувати орієнтирами для будь-яких історичних подій. Нещодавно було висунуто припущення, що головною метою автора патерикового «Слова» було не уточнення років, проведених прп. Антонєм у печері, а усвідомлення глибокого духовного змісту подвигу святого. Крізь призму числової інформації «Слово» порівнювало прп. Антонія Печерського з пророком Мойсеєм, котрий, вивівши євреїв з єгипетського рабства, водив їх 40 років пустелею. Існувала стійка біблійна традиція співвідносити образ пророка Мойсея з числом «40». Так, протягом 40 років Мойсей переховувався біля Синаю від гніву єгипетського фараона; 40 днів пророк перебував на Синаї у спілкуванні з Богом, коли дізнавався про Закон для ізраїльського народу, про влаштування Скинії та священства при ній; через 40 днів після покарання ізраїльтян за зраду (поклоніння золотому тільцю) Господь обіцяв помилувати їх та ввести у Край Обіцяний; після цього Мойсей знову залишався на Синаї протягом 40 днів, розбиті скрижалі Завіту були знов написані, а порушений Ізраїлем заповіт з Богом було відновлено.

Знаменно, що перебування Мойсея на Синаї так само, як подвиг прп. Антонія Печерського у церковній традиції пов’язано саме з печерою. Так, на верхівці Синаю є печера, де, за переказом, Мойсей спілкувався з Богом: тут він отримав скрижалі Завіту та вислухав усі закони для Ізраїля. Це саме та печера, звідки Мойсей бачив славу Божу. На верхівці Синаю є ще одна печера, де пророк постував протягом 40 днів.

Чому ж прп. Антонія Печерського Патерик порівнює з пророком Мойсеєм? Річ у тім, що пророк Мойсей з давніх часів є прообразом духовного керівника ченців – старця-аскета, яким і був прп. Антоній Печерський. Тож, найвірогідніше, у Києво-Печерському патерику печерний затвор старця акцентував тему «уходу в печеру» як «виходу з Єгипту» (тобто, з грішного світу) як самого Антонія (цього Нового Мойсея), так і ченців, яких він очолив.

 

Підготувала – Мар’яна Нікітенко, к.і.н., провідна наукова співробітниця науково-дослідного відділу вивчення мистецької спадщини Національного заповідника «Києво-Печерська лавра».

 

ІЛЮСТРАЦІЇ

 

  1. Преподобний Антоній Печерський. Ікона «Богоматір Свенська Печерська». Фрагмент.
  2. Святий пророк Мойсей. Фреска Софії Київської. ХІ ст.
YouTube icon
Facebook icon
Twitter icon